update - Låt den rätte komma in


Är nog en av det bästa böcker jag läst i hela mitt liv.
Helt seriöst faktiskt , Jag tycker väldigt mycket om Twilight böckerna men denna är inte långt efter, det har väl blivit liten grej det där med vampyrer kan jag tänka mig.
Hur som helst en sjukt bra bok som alla borde läsa, kanske inte dom som har svårt att sträckläsa eller dom som är jätte lättskrämda för boken är sjuk obehaglig.
Jag är personligen lättskrämd klarar inte av skräck filmer och likande och har ibland även svårt på "skräck böcker" men denna var grymt bra. Visst man får sina men, eftersom boken är igentligen en fantasy bok ,hur ofta springer man på en vampyr liksom , men sen har John som författaren heter gjort storyn så verklig som möjlig som han verkligen lyckats med därav att man blir lite skadad av att läsa boken, som han beskriver att hon sitter i ett träd och attackerar en kvinna och då på kvällarna när det är mörkt går man automatiskt och  tittar upp i träden eller undviker källare nu när man läst att aah det som händer i boken. Vill inte avslöja för mycket.

Boken har 417 sidor och för er som har svårt med läsningen, eller helt enkelt inte kan eller orkar sträck läsa då rekomenderar jag verkligen ljudboken. Jag har läst ut lite mindre än halva på 2 dagar. Och boken blir lite mer verklig på något sätt när man hör författaren läsa upp sin egen historia. Så denna är verkligen rekomenderad.

INFO OM BOKEN:

Låt den rätte komma in är John Ajvide Lindqvists debutroman från 2004, som handlar om 12-årige Oskar som bor i Stockholmsförorten Blackeberg.

Oskar är 12 år och mobbad. Hans sadistiska klasskamrater Jonny, Micke och Thomas bestraffar honom för varje bevis han ger på sin existens. Året är 1981 och det är vinter i Stockholmsförorten Blackeberg. I lägenheten intill den där Oskar bor flyttar en äldre man in, som heter Håkan Bengtsson. Han bor där med en märklig flicka som heter Eli. Hon och Oskar blir goda vänner, men Oskar märker snabbt att hon är annorlunda. Eli är bara ute på natten, hon måste bli inbjuden för att kliva in i ens hus/rum och går ofta smutsig, lättklädd och hungrig.

                       

Boken har gjorts till film, för er som vill se den. Men jag rekomenderar att läsa boken eller lyssna på ljudboken först. Därför att filmen oftast förstör bilden man byggt upp av boken. Jag googlade bilder från filmen när jag läst c:a till mitten av boken och ångrar att jag gjorde det för det förstörde allt jag byggt upp av hur presoner såg ut och så. Så läs boken först och håll dej borta från att googla låt den rätte komma in (bilder).



BETYG:
/
5





NU ÄR MITT PROJEKT ATT SE FILMEN !


Kommentarer
Postat av: Simon Afzelius

den sög xD

2010-10-23 @ 18:16:53

Lämna tassavtryck här♥:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (bara jag som ser)

Har du blogg? Lämna gärna bloggadressen så jag kan svara på din kommentar:

Skriv ner det du hade på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0