update - Sommaren, hundattackernas tid ?

Jag läser bloggar och i tidningar dagligen om folk som vart med om hundattacker.
Barn som blivit attackerade av hundar som gått okopplade, mindre hundar som blivit bitna av störra hundar okopplade, osv. osv.
Är sommaren en tid då det sker mycket hundattacker ?
har läst om 3 stycken bara idag,?? Sjukt, har man stor hund måste man orka hålla den annars är det fel hund för den personen!
Och man ska inte ha hund om man inte har kontroll över den, sen är det koppeltvång på allmänplats enligt LAG !
Och sen är det koppeltvång ÖVERALLT ett halvår om året från 1 april till sista September. För att hundarna inte ska jaga djur ungar som; rådjurkid osv.
Det finns verkligen ansvarslösa hundägare som ientligen INTE ska ha hund, inte ens komma på tanken.
En anledning till att det sker mycket attacker på sommaren är nog för att ägarna har hundarna lösa och tänker; men min hund är så snälla han skulle aldrig göra något, !
Så ett,två ,tre så sitter den där men tänderna i en mindre hund, men som jag sagt tidigare det är INTE fel på hundrasen, folk skyller väldigt lätt på rasen; Ahmen det förvånar mig inte det är ju en Pitbull, men det var väntat den mannen har ju rottweiler, osv.
DET SPELAR INGEN ROLL VAD DET ÄR FÖR RAS ! FATTA DET NÅGON GÅNG !
Det är ägaren det är fel på, vissa hundar hamnar i fel händer från början , tyvärr, och det leder oftast till en aggresiv hund. Som kennel ägarna säger: Man får den hund man förtjänar och du får vad du gör hunden till.
Oftast står: Pitbull, Amstaff, Rottweiler, Schäfer för de flästa attackerna men det är för att det är stora kraftiga arbetande hundar med kamplusten i blodet. Folk blir inte förvånade när det är en pitbull som biter en hund eller ett barn, men när t.ex. Golden står för attacken då är det rena rama katastorfen, och varför ? Jo för att folk har fördommar om Pitbulls/Amstaffs/Rottweilers/Schäfrar , men när en gulligull hund attackerar är det fanemej en annan sak. Men det är det INTE ! Hunden är ett djur, oavsett ras, färg, kön! Det är ett djur inget annat. Glöm rasen, en hund är ett djur och inte en ras, det är vi människor som hittat på det urtäötiga fenomenet: RAS !
Visst dessa lite störra arbets hundarna har lite mer kamplust i blodet för att dom användes till att jaga/försvara från början , men det gjrode inte golden retrivern t.ex. Men båda är hundar, glöm aldrig det . Och hundar lever i NUET , och attackerar inte med tanken: Denna lilla flickan trampade på min svans förra veckan därför ska jag hugga henne ! eller: Denna lilla pappilon tog min leksak när jag var valp nu ska jag bita ihjäl den! Det är en reaktion att hunden attackerar. Oftast självförsvar, osäkerhet eller rädsla.
Men sen är det till 100% upp till ägaren att fostra hunden! Så hela ansvaret för att hunden attackerar ligger hos ägaren, så ientligen är det ägaren som ska avlivas när hunden attackerar inte hunden...

ja menar jag ska snart få hund, jag vet inte hur jag skulle ta det om det hände Xavi något på grund av att en idiot har en hund han/hon inte klarar av att hantera. Jag är jätte orolig för att Xavi ska råka illa ut när vi är ute och går , för jag menar Xavi är liten och det kan gå hur snabbt som helst...
SÅ HUNDÄGARE SKÄRP ER FÖR HELVETE HÅLL KOLL PÅ ERA HUNDAR !


(bilden är lånad av : google.se)

                                                                                                              

Kommentarer

Lämna tassavtryck här♥:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (bara jag som ser)

Har du blogg? Lämna gärna bloggadressen så jag kan svara på din kommentar:

Skriv ner det du hade på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0