update - 18 års gräns på alkohol ?

Detta har jag funderat på i kanske 3 veckor, och jag tänkte skriva ner det till er och kolla om ni håller med.
Vi alla vet ju att det är enligt svenska lagen 18 års gräns på att köpa alkohol och det är bra, verkligen.
Men det finns undan tag nu snackar jag inte om små affärer som låter under åriga köpa öl(t.ex.) ensataka gånger nej jag snackar om svenska lagens lilla sne steg, det finns cider med alkohol i som säljs i vanliga affärer och som vem som helst får köpa, och jaa jag snackar om Herrljunga cidern. Det är 0,7 % alkoholhalt i den , visst de är inte mycket, men ändå. Det är ju fortfarande alkohol i cidern och det är fritt fram att köpa, okej man blir ju inte de minsta full på en sånn flaska, och man lär få dricka typ 5621 stycken för att äns känna nått, men ändå det är fortfarande alkohol i drycken och den är den fanemej inte åldersgräns på? Hur har dom tänkt nu?
                                                        
Varför lägga in en åldersgräns när det finns dom såkallade undantagen? Jag tycker det är lite konstigt, nu är det ju inte så att jag sitter och försöker få alla att sluta dricka herrljunga , men det vara bara en grej jag´har haft i tankarna väldigt länge.
Jag menar lagen är väldigt noga med att gripa folk som köper ut alkohol till underåriga, men detta är väll lika mycket att ge underåriga alkohol som att gubben på stan köper ut till ett gäng fjortisar ? Så jag menar ska man gripa alla affärer som säljer herrljunga till 10 åringar då eller ?
Jag ställer frågan igen : Hur har dom tänk denna gången ?
Det är STRIKTA lagar på att det är 18 års gräns och ändå säljs det 0.7 procentig cider ? hmm....



                                                                                                             

Kommentarer

Lämna tassavtryck här♥:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (bara jag som ser)

Har du blogg? Lämna gärna bloggadressen så jag kan svara på din kommentar:

Skriv ner det du hade på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0