update - Mina tips till ett bättre hundägande

Känner ni igen er med att tjata hål i huvdet på hunden om att den inte ska äta plast och grejer utomhus, eller när den tar strumpor. Säger nej nej nej och den lyssnar ändå inte.
Jag förstår er till fullo, jag har det jätte jobbigt med min lilla Xavi när det gäller att sno strumpor ur gaderober eller direkt ur tvättkorgen. Och det kan verkligen gå en på nerverna. Hur många gånger jag än säger att han inte får så gör han det ändå. Jag jag vet att det är inte bara jag som har en strumptjuv hemma som springer runt och tjuvar grejer hej villt.

Men nyss när jag ute med lilla X mötte vi en tjej med en stor schäfer och den bara skällde och skällde och skällde, samtidigt som hon sa nej nej nej om och om igen men hunden slutade ändå inte skälla och gläffsa efter Xavi. Tanken slog mig då att om hon skulle råka tappa greppet om hunden då flyger den på X garanterat.
Då fick jag idèen att dela med mig av lite tips till er här i bloggen som är hund/valp ägare eller som är blivande hussar/mattar. Saker som ni bör tänka på eller saker som kan hjälpa er med att få bort ett visst beteende. Men jag kan inte garrantera att det jag skriver funkar till 100% på er hund, men det mästa av detta som kommer skrivas har jag fått lära mig på hundkurserna och vissa grejer har jag läst mig till. Men jag hoppas att hjälpa er med eran jycke en bit på traven iallafall.

Problem & Lösningar:

1. TJATA ALDRIG !
Om det är något jag lärt mig så är det att inte tjata på hunden, med t.ex. nej, nej ,nej eller tjata hål i huvudet på hunden med dess namn.
Som om den skäller så säger man exemp. Nej fido, nej fido om och om igen. Det hjälper inte för att när du sagt det en 20 gånger då bryr sej hunden inte längre. Då stänger den automatiskt av hörseln och bryr sej inte ett skvatt om vad du babblar om. Då är det bättre att stoppa ner en bit godis framför näsan på den för att få hunden att fästa fokus på dej och inte på det den skäller på eller det den har tagit. Och om den skulle ta strumpor, lär hunden att göra "bytes affärer" ger hunden dej strumpan när du säger nej loss så fort den släpper ge hunden en godis och beröm den för att den släppte.
Och kom i håg att tjata länar sej inte, och träna aldirg hunden på nya saker om du är trött,irriterad eller stressad då blir det mycker tjat och hunden märker att du är på dåligt humör och då gör den absolut inte som du säger.
Så tjat lönar sej aldrig, dra till dej uppmärksamheten på annat sätt, tjoa och tjimma i stället.

2. Rädsla för mörker.
Vissa hundar är mörkrädda , vissa mer än andra. Så om du har en mörkrädd hund var inte orolig det är inte något fel på hunden. Den är precis som vi människor, när vi inte ser helt klart så blir vi skraja. Och hunden har mycket sämre syn än vi men mycket bättre hörsel så hör den att ågot kommer men inte ser då skäller den för att varna.
Skulle hunden börja skälla på en buske/träd eller liknande. Skit i det, gå bara vidare som om inget hänt. För du vet ju att det inte är något i busken, låt hunden veta det och agera som om det inte hänt alls. För om du börjar scsh:a hunden då stärker du beteendet och hunden kommer skälla ennu mer och bli ännu räddare.
Så skit i om hunden skäller i tomma intet i mörker. För det är helt normalt speciellt med unga hundar som inte har erfarenhet av mörka ting.

3. Skall & morr.
Du måste lära dej höra skillnad på lek morr/skall och på aggresiva skall och morrningar.
När hunden leker kommer det glada/ivriga/pipiga skällandet/morrningar och när hunden visar aggressica tendenser kommer det grova morr från strupen och hunden visar ofta tänder. Och jag lovar dej du hör skillnad på skallen. Avled hunden direkt om den skäller aggressivt. Med en leksak eller om den skäller aggressivt på en annan hund gå gensast därifrån. Och locka med godis.

4. Spökåldern.
Det är en jobbig tid och alla hundar går egenom tiden förr eller senare. Och på vissa syns det mer än på andra.
Om hunden plötsligt skäller på saker som den gått förbi miljarder gånger eller skäller på personen den älskat sen den kom hem till er. Eller skäller och morrar på folk med luva eller liknande kan det bero på att hunden hamnat i spökåldern som liknar människors pubertet. Och det går över.

5. Tvinga aldrig hunden.
Gör roliga saker med hunden istället.
Tvinga aldrig huden till saker den inte vill, som vill inte hunden kramas respektera det och krama inte hunden. Vill hunden inte träna spårning så tvinga inte hunden till det. Testa att träna agility istället. Hunden kommer att tappa förtroende för dej om du tvingar hunden till saker den inte vill. Gör roliga saker i stället.
Vill hunden inte gosa i knäet, gosa med den på golvet istället, och vill den inte det heller låt då unden vara.

6. Dagmatte eller inte ?
Om du ska åka bort eller om du ska renovera huset , låt hunden vara hos en dagmatte istället för att plåga hunden med att vara hemma. Och ju tidigare du låter hunden vara borta hos främmande desto bättre, för då kommer hunden att fortare fatta förtroende för nya människor. Och kommer inte att försöka ta över ledar rollen hos andra människor med egna hundar.
Så låt hunden vara hos folk du litar på.

7. Ge hunden daglig dos med kärlek.
Denna punkten behövs inte skrivas så mycket om för det är en självklarhet. Hunden behöver riktigt mycket kärlek, precis som ett barn eller en annan familjemedlem. Hunden behöver extremt mycket kärlek oavsätt var det är för dag i veckan, månad på året. Ge hunden kärlek , det är en grundregel.

8. Mata inte ihjäl hunden.
Ge den inte mer godis än den behöver. Ger du hunden mycket godis på t.ex. träningen så dra ner på maten eller så träna med middagen det är så mycket bättre.
Och ge fettsnålt och bra godis, ge hunden morötter eller torkar blodpudding och undvik godis med lite socker. Leversnittar är sockerfria dom är också toppen godis till hunden.
Och komihåg: huden måste förtjäna godis. Ge aldrig hunden godis för att den är söt.

9. SLÅ ALDRIG HUNDEN!
Slå aldrig hunden, eller straffa den aldrig, ALDRIG !
Du får under inga omständigheter slå hunden, även om hunden biter dej straffa den inte, om hunden tar saker straffa den inte. Inte inte inte. Det är det absoluta värsta du kan göra att straffa din hund. Vad hunden än gör som är fel får du inte SLÅ din hund. Och heller inte straffa den, att straffa den gör att hunden blir rädd för dig och tappa allt förtroende den har för dej.

10. Ge hunden mycket social träning.
Det är mycket viktigt i en unghunds liv. Gå på utställningar där man få ha med utanstående hundar, ställ ut hunden så fort den får eller ta turer med buss/spårvagn in till stan. Det kommer göra hunden stabil i vuxen livet. Och ta med hunden hem till folk som tycker det är okej att du tar med dej hunden.

11. Jaga aldrig hunden.
Det är något jag fått lära mig sen jag fick hunden.
Hunden ska jaga dej inte du den. Jagar du den så kan det bli omöjligt att få fast den när du har den lös.
Och om du tränar med att få hunden att jaga dej så får hunden mycket mer förtroende för dej.
Så kom ihåg jaga aldrig huden inte ens när ni leker, då ska du få hunden att jaga dej.
Kom i håg det. HUNDEN SKA JAGA DEJ INTE TVÄRT OM!

12. Uppmana bra beteende.
Belöna när hunden gör rätt och mycket beröm. Komihåg det MYCKET beröm.
Då komemr du snabbt få en hund som lyssnar och avgudar dej. Så gör hunden något du gillar, visa det och mycket bra ord som "bra kompis, duktig kille/tjej, bra bra" Bra ord och goda tankar ger dej och din hund en bra relation till varandra.

13. Respektera hundens behov av vila.
Låt hunden vila, när den behöver. Låt hunden vara instäng om du har möjlighet till att ha den istängd i bur eller liknande. Hunden ska svoa minst 16 timmar som liten. Men även mycket som vuxen.
Låt hunden få ha egen tid. Det är ett stressande moment att inte få ha egen tid. Det kan förstöra hunden rejält om den inte få sova.

14. Lek med hunden.
Kasta inte boll! Det är en stressfara, ha dragkamp eller brottas med hunden kasta inte boll inte ofta och mycket iallafall. Kasta bollen 2 ,tre gånger mer är bara onödigt. Det tar 48 timmar att få hunden att gå ner till normal efter maximal stress och det kan du skapa hur lätt som helst genom att kasta boll. Så lek med valpen/hunden ha dragkamp ,spring brevid den , brottas eller gör annat kul tillsammans.

15. Ha tålamod, allt tar sin tid.
Som sagt ha tålamod, stressa inte. Allt tar tid , att lära hunden kissa och bajsa ute tar enorm tid, att träna tar också tid. Allt med hund tar tid ibland kan även att få hunden att äta frukost en morgon ta två timmar. Så innan du ger dej på att köpa hund. Checka så du har ork och tid med att ta rejält ordenkligt hand om din nya bäbis.

16. Uppmuntra aldrig rädsla.
Som skåtträdsla eller någon annan form av rädsla. Då blir det värre.
Ömka inte med hunden försök inte trösta den, låt den bara vara för du stärker rädslan och stressen om du försöker "trösta" hunden. Det ger motsatta efekten så tänk på det är hunden rädd låt den vara. Bry dej inte om den. Den behöver tid för att återhämta sej.

17. Hundmöten.
Fråga alltid innan du låter din hund gå fram till en annan hund. Och om du inte känner hunden ta hellre en omväg när du möter den för att inte skapa rädlsa eller konflikter mellan hundarna. Så kallad bågträning att gå i båge. Och har du inte utrymme för de så sätt hunden på mottsatt sida från den mötande hunden.
Och var försiktig med nya möten. Valpar speciellt är det viktigt att dom bara träffar SNÄLLA hundar. Som blir bra förebilder för valpen så den vet hur den ska bete sej.

18. Övertrötthet.
Har du en hund som springer runt ,runt och runt hela tiden kan de betyda att hunden är övertrött. Då ska den få vila , stäng in den i hundhagen eller lägg hunden mellan knäna och lägg en godishög framför och så fort hunden slappnar av ge den en godis.
Och hunden får inte gå förän du ger den tillåtelse.

19. Möbler eller inte ?
Vill du ha hunden i möblerna eller inte ? det är helt upp till dej.
Jag har inte min hund i möblerna av vissa skärl. T.ex. på sommrarna kommer det fästingar och annat smuts. Och på vintern is och snö som omvandlas till vatten och möblerna bli smutsiga.
Men det är upp till var och än när det gäller det, man väljer själv. Men jag rekomenderar att inte ha dom i möblerna. HUr mysigt det än är att ta upp dom så är det bra att vara konsekvent. I alla situationer det krävs att vara konsekvent.
Sen kan du alltid lära hunden att bra vara i vissa möbler som om den får en egen fotölj så kan du lära den att bara var där.


Jag hoppas ni fått lite hjälp iallafall. Och att det hjälper er, vill ni ha fler tips så maila eller kommentera så ska jag försöka svara.


Synpunkter? Maila eller kommentera !


Kommentarer
Postat av: Nikolina

Hej! Just nu håller jag en tävling på bloggen så kika gärna förbi om du vill!



ps. vilken söt blogg!



Kram :)

2010-12-01 @ 22:51:40
URL: http://nnnikolinas.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: Tack, det ska jag göra :D

2010-12-03 @ 15:54:37
URL: http://emmyni.blogg.se/

Lämna tassavtryck här♥:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (bara jag som ser)

Har du blogg? Lämna gärna bloggadressen så jag kan svara på din kommentar:

Skriv ner det du hade på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0