update - 11 tips till att vakna pigg...

... glad och utvilad.

Har ni som jag problem med att vakna pigg , glad och utvilad på morgonen.
Spelar ingen roll hur tidigt jag lägger mig så är jag ändå lika trött dagen efter, sen kan jag har problemet att ju senare jag lägger mig ju piggare är jag nästa dag(som i går)
Men jag läste i tidningen i går och en artikel fångade min uppmärksamhet - VAKNA PIGG OCH UTVILAD, sömnforskarens 11 tips.
Så jag upp uppslaget och läste. Så nu tänker jag dela med mig av dom 11 sömntips till er läsare.

1. Varva ner -
Två timmar innan du lägger dig är det dags att börja ta det lugnare. Läs, umgås eller se något som inte är allt för ebehagligt på tv.

2. Skapa rutiner -
Idealet är att du lägger dej samma tid varje kväll. Vet hjärnan när du ska sova börjar den varva ner.

3. Lägg dig i tid -
Våra kroppar är konstruerade arr sova kl. 20-04 då det vanligtvis är mörkt.
i dag är det optimalt att sova 23-07 eller möjligt vis 24-08. Tupplurar kan kompensera för utebliven nattsömn.

4. Se över sovrummet -
Der ska vara svalt där du sover, men du får gärna ha ett varmt täcke.
SMS och mejl stör, så mobil och dator ska stängas av.

5. Rör dig -
Om du inte rör på dej får hjärnan mindre behöv av vila. Men träna inte hårt 2 timmar innan du lägger dej.
Då gör den ökade ämnesomsättningen att det kan bli svårt att sova.

6. Sök dagsljus -
Promenera till jobbet eller skolan på morgonen och vistas i dagsljus så myccket som möjligt tidigt på dagen.

7. Ta ett bad -
En varm dusch eller ett hett bad värmer upp huden och då tror kroppen att det är dags att sova.

8. Testa ljus-väckarklocka -
Tekniska hjälpmedel som grynings-simulatorer som drar på ljuset hjälper dej att komma igång på morgonen.
Många upplever att de vaknar piggare med hjälp av sådana.

9. Undvik kaffe och alkohol -
Läsk, koffeinhaltiga drycker och nikotin gör det svårare att sova. Din sömn störs också när alkohol förbränns.

10. Var inte hungrig -
Maten påverkar inte sömnen så mycket, men om du lägger dej hungrig sänder kroppen signaler till hjärnan att du ska vakna och stoppa i dig mat.

11. Älta inte -
Få saker gör att det är svårare att somna och somna om än om vi ältar saker vi är oroliga för.

(källa; Karin Sörbring, för GT)


                          
Hoppas ni får en bättre nattsömn och vaknar pigga och glada.

Kommentarer

Lämna tassavtryck här♥:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

Din mail adress: (bara jag som ser)

Har du blogg? Lämna gärna bloggadressen så jag kan svara på din kommentar:

Skriv ner det du hade på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0